Kaip reikia ruoštis nėštumui?

Kuo toliau, tuo daugiau porų vaikelį planuoti pradeda iš anksto. Tačiau neretai jo planavimas apsiriboja tik skaičiavimais, kada geriausia pradėti vaikelį kviestis. O vertėtų dar ir šį tą įprastiniame gyvenime pakeisti.

 

RUOŠIAMĖS PSICHOLOGIŠKAI

 

Jogos ir meditacijų instruktorė, „Sąmoningų mamų“ bendruomenės įkūrėja, būsima dula IRENA STRAZDIENĖ, www.unijoga.lt

 

Kai manęs klausia, nuo kurio nėštumo mėnesio geriausia ruoštis gimdymui, aš atsakau: dar prieš pastojant. Ateinantis vaikelis atsineša ne tik džiaugsmą, bet ir atsakomybę. O tai reiškia, kad nebegalėsime gyventi bet kaip. Privalėsime domėtis daugeliu dalykų, kurie iki šiol visai nerūpėjo.

Pastebėjote, kiek dabar pasipiktinimo kupinų straipsnių apie „atsipūtusį jaunimą“, Z kartą ir jų nerūpestingumą? Manau, šis požiūris pamažu persikelia ir į šeimos modelį. Jauniems tėvams atrodo, kad vaikų auginimas, kaip ir jų atsiradimas, yra ganėtinai paprastas. Kai jie susiduria su tikraisiais vaikų auginimo sunkumais, pradeda blaškytis po paskaitėles, skaito modernaus auklėjimo knygas, mamų forumus, dieną naktį skambina kūdikių auginimo konsultantams. Jiems reikia recepto, kaip greitai padaryti, kad vaikas sėdėtų, vaikščiotų, valgytų ir miegotų, kai reikia, nespygautų, negriautų, žodžiu, kad būtų patogus ir socialiai priimtinas. Štai kodėl dabar tokia didžiulė pasiūla vaikų auginimo sistemų, paskaitų, seminarų, knygų...

 

Mokomės gyventi ramiau

Mamos retai nusprendžia gyventi sveikiau vien dėl to, kad planuoja pastoti. Jos daug dirba, lekia, nes tokias sąlygas šiandien diktuoja greitas gyvenimo ritmas. Kartais jos dirba iki pat gimdymo ir neturi laiko net paprastam pabuvimui su savimi glostant pilvelį.

Nesakau, kad reikia dienų dienas praleisti medituojant apie būsimą vaikelį, tačiau mintys apie jį turėtų skatinti būsimą mamą lėtinti gyvenimo tempą.

Šiais laikais yra nemažai informacijos apie vadinamąją pogimdyminę depresiją ir viena priežasčių, kodėl mama ja suserga, yra nesugebėjimas susitaikyti su pasikeitusiu gyvenimu. Atsiradus vaikeliui, vienu pagrindinių mamos darbų tampa stebėjimas ir buvimas šalia. Iki pastodamos buvusios labai veiklios mamos sunkiai susitaiko su tuo faktu, kad vaikelis migdosi jau antrą valandą. Atsiranda jausmas, tarsi gyvenimas eina pro šalį, laikas byra tarp pirštų ir tu absoliučiai nieko per dieną nenuveiki. Štai kam reikia ruoštis prieš pastojant.

Būsima mama turi išmokti stebėti – save, aplinką, gamtos cikliškumą. Kartais toks stebėjimas atrodo kaip nieko neveikimas, bet iš tokio buvimo mes galime pasisemti labai daug dvasinių įžvalgų, energijos, jėgų ir meilės. Todėl kai kitą kartą dar tik svajojanti apie vaikelį moteris įstrigs spūstyje, rekomenduoju ne keiksmažodžius laidyti, o pažvelgti į situaciją kitu kampu. Tai situacija, kurios dabar pakeisti negalime. Galima pykti, rėkti, bet gal geriau dainuoti?

 

Žvelgiame į kitus su meile

Norite įsijausti, ką reiškia būti mama? Pabandykite jau šiandien į savo aplinką ir žmones joje žvelgti kaip į vaiką – jis dar tik mokosi vaikščioti, suklumpa, pyksta ant savęs, vėl stojasi, eina ir vėl griūva. Jūs žvelgiate su šypsena ir esate per saugų atstumą, kad netrukdytumėte jam pačiam mokytis, bet reikiamą akimirką galėtumėte ištiesti pagalbos ranką. Pabandykite atlikti šį eksperimentą su savo sutuoktiniu, kuris ir vėl sudegino kiaušinienę arba ir vėl nenuleido unitazo dangčio. Pabandykite tai pritaikyti senstantiems tėvams ar seneliams, kurie kartoja tą patį sakinį jau penktą kartą. Išbandykite tai darbe su kolegomis, įkyriais klientais. Ir jūs pamatysite, kad būti mama yra be galo sunku! Noras padėti dažnai būna užgožiamas noro padaryti pačiai, bandymas pasakyti pastabą ramiu tonu išauga į barnius. Taip bus ir auginant vaikus, todėl jau šiandien bandykite keistis ir į viską žvelkite besąlyginės meilės ir atjautos kupinomis akimis.

 

Pradedame sportuoti

Nors pastoti planuojanti moteris apie patį gimdymą dar negalvoja, reikėtų nepamiršti, kad nėštumas ir gimdymas yra didelis krūvis moters organizmui. Pastojus keičiasi ne tik hormonai organizme, bet ir kūno struktūra, laikysena. Augantis pilvukas ir didėjanti krūtinė vis labiau traukia moters kūną žemyn, o tam besipriešindama ji lošiasi atgal. Todėl atsiranda sunkumas kojose ir klubuose, nugaros skausmai ir jaučiamas diskomfortas ilgiau sėdint, vaikštant.

Tad rekomenduoju ruošiantis nėštumui pasidomėti sportinėmis veiklomis, ypač tomis, kurios didelį dėmesį skiria giliesiems kūno raumenims (dubens dugno mankšta, joga, pilatesas, kalanetika ir kt.). Sustiprinusios giliuosius raumenis, mes ne tik parengsime kūną būsimam nėštumui, bet ir gimdymas bus sklandesnis, po gimdymo atsigausime kur kas greičiau.

Aš pati prieš pastodama sąmoningai sportavau pusantrų metų. Turėjau bėdų dėl stuburo ir žinojau, kad vaikelį išnešioti bei pagimdyti dėl to gali būti sunku. Todėl abu su vyru nusprendėme gyventi ne tik sveikiau, bet ir aktyviau. Jogą lankiau ir nėštumo metu, ir po gimdymo. Tai laukiantis padėjo ne tik geriau jaustis, bet ir didėjant svoriui lengviau judėti.

Sportuodami mes išmokstame taisyklingai kvėpuoti, greitėja kraujotaka ir kūno ląstelės geriau aprūpinamos maistinėmis medžiagomis bei deguonimi. Šis procesas ne tik sveikatina, bet ir jaunina kūną. Greitėja medžiagų apykaita, iš kūno greičiau pasišalina toksinai. Nauda akivaizdi! Visa tai rengia kūną būsimam fiziniam krūviui, t. y. nėštumui, o vėliau ir gimdymui.

 

Mokomės rūpintis savimi

Vaikui reikės jūsų laiko ir dėmesio, tad mokykitės laikytis dienotvarkės jau dabar. Mokykitės skirstyti darbus į svarbius ir nelabai, kad galėtumėte protingai dėliotis prioritetus. Laiko visada trūks ir turėsite mokytis 24 val. padalyti savo poreikiams, vaikams, partneriui, darbui, laisvalaikiui, miegui... Nėra tokio mistinio dalyko, kaip „kada nors“, „kai bus laiko“, „kai užaugs vaikai“. Turime išmokti laviruoti kasdienybės greitkelyje ir tuomet „pataikę ant žalios bangos“ lengviau įveiksime sunkumus.

Turėjau lankytoją, kuri daug metų niekaip negalėjo pastoti. Kartą ji man papasakojo savo dienotvarkę, ir aš išsigandau, nes joje nebuvo numatyto laiko ne tik vaikui, bet ir jai pačiai. Jai atrodė, kad apie vaiką reikia galvoti tuomet, kai jis atsiranda, o kol jo nėra, galima gyventi „išprotėjusiu“ ritmu. Daug diskutavome ta tema, ir moteris pripažino, kad per mažai laiko skiria paprastam buvimui su savimi ir mintims apie vaikelį. Po kurio laiko ji pastojo.

Noriu paraginti būsimas mamas mokytis būti ramias, tarsi visas pasaulio laikas priklauso joms. Mokykitės klausyti gamtos, kad suvoktumėte, jog esate jos dalis. Mokykitės pamilti save besąlygiškai, kaip kūdikį. Žvelkite į savo atvaizdą veidrodyje ir šypsokitės tai nuostabiai moteriai, nes ji atėjo į Žemę kurti stebuklų ir įtikinti kitus, kad šie stebuklai išties egzistuoja!

 

RŪPINAMĖS MITYBA

Žinoma, sveikai maitintis verta visuomet, o ypač aktualu tai tampa prieš pastojant, nėštumo metu ir žindant. Pagrindinės sveikos mitybos taisyklės – maisto įvairovė, saikas ir balansas. Maiste turi būti užtektinai baltymų (maždaug pusė jų – augalinės kilmės), angliavandenių, ne per daug riebalų. Reikėtų valgyti kuo daugiau daržovių ir vaisių, grūdinių produktų, o vengti sočiųjų riebalų ir saldumynų, kitų nenaudingų produktų, tokių kaip bulvių traškučiai, greitasis maistas, gazuoti gėrimai. Valgyti reikia dažnai, bet po nedaug, geriau nevalgyti likus 3 val. ir mažiau iki miego. Dėl kavos vartojimo nuomonių yra įvairių, bet paprastai moterims, kurių kraujospūdis nėra aukštas, leidžiama išgerti iki trijų puodelių kavos per dieną. Ir žaliąją ar juodąją arbatą reikia vartoti saikingai, vietoje jų geriau rinktis žolelių.

 

Papildomi poreikiai

Daugumą reikalingų maisto medžiagų nėščioji gauna su maistu, jei tik jis subalansuotas. Vis dėlto papildomai specialistai siūlo vartoti folio rūgšties – ši reikalinga tam, kad tinkamai vystytųsi vaisiaus nervų sistema, na, o besilaukiant folio rūgšties dažnai trūksta. Jos reikėtų pradėti vartoti likus mažiausiai mėnesiui iki pastojimo ir tris mėnesius jau pastojus. Dienos norma – 0,4 mg. Be kita ko, yra duomenų, kad folio rūgštis padeda greičiau pastoti.

Dabar vis dažniau prabylama apie tai, kad, be folio rūgšties, papildomai nėščiajai reikėtų vartoti ir vitamino D3. Yra tyrimų, bylojančių, kad šio vitamino trūksta net 75 proc. nėščiųjų, o kai jo trūksta, didėja tikimybė susirgti nėščiųjų diabetu, bakterine vaginoze ar patirti preeklampsiją. Nėščiosioms rekomenduojama suvartoti ne mažiau nei 1500 TV vitamino D3 per dieną.

 

RŪPINAMĖS SVEIKATA

Gydytoja ginekologė VIOLETA JONAITIENĖ

 

Pirmiausia ruošiantis nėštumui derėtų atsikratyti žalingų įpročių – rūkymo, alkoholio vartojimo. Taip pat rekomenduojama išsitirti sveikatą – ne tik moteriai, bet ir vyrui. Reikia apsilankyti pas šeimos gydytoją, jis paskirs bendruosius kraujo, šlapimo tyrimus, pamatuos kraujo spaudimą, pakonsultuos dėl lėtinių ligų.

Dera išsitirti dėl tuberkuliozės, t. y. pasidaryti plaučių nuotrauką, dėl įvairių infekcijų, susitaisyti dantis. Jeigu dažnai sergama angina ar sinusitu, reikėtų kreiptis į specialistą – anginos sukėlėjas yra pavojingas nėščiajai, taigi gali prireikti operacijos.

Tikslinga ir pasiskiepyti nuo hepatito B, raudonukės, jeigu nebuvote nuo jos skiepyta vaikystėje. Taip pat reikia būti pailsėjusiems, neužmiršti atostogų.

_
publikuotas „Mažylis“ 2017 m. Nr. 5