D.U.K.

 

Kodėl reikia organizmui geležies?

Geležis organizme naudojama kiekvienos ląstelės deguonies poreikiui patenkinti, elektronų perdavimo procese, oksidacijos reakcijoms, energijos metabolizmui.

 

Kur žmogaus organizme galima rasti geležies?

Daugiausia geležies būna hemoglobine, eritrocituose, mioglobine, raumenyse, kai kuriose kepenų ląstelėse ir fermentuose.

 

Kokiems žmonėms dažniausiai pritrūksta geležies?

Geležies trūkumui jautriausios yra vaisingo amžiaus moterys, ypač nėščios, taip pat aktyviai sportuojantys žmonės, pagyvenę asmenys ir vaikai.

 

Kokiuose maisto produktuose daugiausia galima rasti geležies?

Daugiausia geležies iš maisto gaunama su mėsa (ypač veršiena, kepenėlėmis, inkstais), žuvimi, grūdinėmis ir ankštinėmis kultūromis, riešutais, kiaušinių tryniais, žaliomis lapinėmis daržovėmis ir bulvėmis.

 

Kodėl reikia vitamino C geležies įsisavinimui?

Vitaminas C svarbus užtikrinant tinkamą geležies įsisavinimą, nes palengvina tirpių geležies junginių susidarymą ir absorbciją žarnyne.

 

Ką atlieka vitaminas C žmogaus organizme?

Vitaminas C yra stiprus antioksidantas, padedantis apsaugoti ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Jis svarbus tinkamai imuninės, nervų sistemos veiklai, energijos apykaitai. Vitaminas C dalyvauja daugelyje biocheminių reakcijų, reikalingas kolageno gamybai organizme bei nervinius impulsus pernešančių medžiagų sintezei.

 

Kuo ypatingas mikroelementas varis?

Varis yra gyvybiškai svarbus mikroelementas. Trečias pagal svarbą po geležies ir cinko. Jis yra daugelio fermentų, baltymų sudedamoji dalis.

 

Kokiuose maisto produktuose daugiausia galima rasti vario?

Daugiausiai vario yra subproduktuose, jūrų gėrybėse, riešutuose, sėklose, viso grūdo javuose ir jų produktuose.

 

Kodėl žmogaus organizmui reikia vario?

Varis dalyvauja daugelyje oksidacinių reakcijų, ląstelių energijos gamyboje. Yra svarbus normaliam nervinių impulsų perdavimui užtikrinti. Su variu susijęs fermentas citochromo c oksidazė reikalingas imuninių ląstelių energijos gamybai. Kitas vario fermentas - superoksido dismutazė (SOD) vaidina svarbų vaidmenį saugant imunines ląsteles nuo laisvųjų radikalų.

 

Kokiuose maisto produktuose yra daugiausia vitamino B12?

Vitaminas B12 gaunamas iš gyvūninės kilmės produktų, kiaušinių, pieno produktų, kai kurių žuvų (sardinių), raudonosios mėsos, daugiausia – iš kepenų, inkstų.

 

Kam dažniausiai trūksta vitamino B12?

Jautriausi vitamino B12 trūkumui yra žmonės, vengiantys gyvūninės kilmės maisto produktų (vitamino B12 beveik nėra augalinės kilmės maiste); vyresnio amžiaus žmonės (skirtingų mokslininkų duomenimis nuo 10 iki 30 proc. šių žmonių susiduria su vitamino B12 pablogėjusio įsisavinimo iš maisto problema); žmonės, kuriems sutrikęs šio vitamino įsisavinimas dėl virškinamojo trakto uždegimų, susilpnėjusios kasos funkcijos, arba jei trūksta jo rezorbcijai būtinos medžiagos - vidinio faktoriaus (IF).

 

Kodėl žmogaus organizmui reikia vitamino B12?

Vitaminas B12 organizme daugiausiai turi įtakos kraujodaros ir nervų sistemoms. Pakankamas vitamino B12 kiekis padeda palaikyti normalų raudonųjų kraujo kūnelių (eritrocitų) susidarymą kaulų čiulpuose, normalią neurologinę ir psichologinę funkcijas. Jis reikalingas mielino dangalo sintezei nervų ląstelėse ir tam tikrų nervinių impulsų pernešėjų sintezei.

 

Kodėl žmogaus organizmui reikia vitamino B12?

Vitaminas B12 organizme daugiausiai turi įtakos kraujodaros ir nervų sistemoms. Pakankamas vitamino B12 kiekis padeda palaikyti normalų raudonųjų kraujo kūnelių (eritrocitų) susidarymą kaulų čiulpuose, normalią neurologinę ir psichologinę funkcijas. Jis reikalingas mielino dangalo sintezei nervų ląstelėse ir tam tikrų nervinių impulsų pernešėjų sintezei.
Be to, yra žinoma, kad vitaminas B12 svarbus normaliai energinių medžiagų apykaitai, normaliam imunitetui, ląstelių dalijimosi procesui, padeda mažinti pavargimo jausmą, nuovargį, dalyvauja aminorūgščių biosintezėje.

 

Kas yra foliatai?

Foliatai (vitaminas B9) yra priskiriami vandenyje tirpių vitaminų B grupei. Jų sintetinė, gerai organizmo įsisavinama, forma vadinama folio rūgštimi. Foliatai negali būti sintezuojami žmogaus organizme, todėl reikiamas jų kiekis kasdien turi būti gaunamas su maistu arba maisto papildais.

 

Ką daro foliatai žmogaus organizme?

Foliatai (folio rūgštis, dar kitaip vadinamas vitaminas B9) padeda palaikyti normalią kraujodarą.
Foliatai padeda palaikyti normalią psichologinę funkciją, mažinti pavargimo jausmą, nuovargį.
Foliatai atlieka tam tikrą funkciją ląstelių dalijimosi procese, padeda palaikyti motinos audinių augimą nėštumo metu. Folio rūgštis reikalinga kiekvieno žmogaus ląstelių dalijimosi ir audinių augimo procesuose, tačiau nėščiai moteriai yra ypač svarbu gauti pakankamą kiekį, kad užtektų ir jos, ir besivystančio kūdikio organizmo sparčiai besidalijančioms ląstelėms.

 

Kas nutinka, kai organizme pritrūksta foliatų?

Esant foliatų nepakankamumui, lėtėja visų ląstelių dalijimasis organizme ir kaulų čiulpuose ima kauptis nenormaliai dideli eritrocitai su prastai diferencijuotais branduoliais. Taip atsitinka todėl, kad dėl foliatų trūkumo sutrikus DNR sintezei ląstelės tik auga, tačiau nesidalija ir lieka pilnai nesubrendusios.
Taip pat esant foliatų trūkumui, pasireiškia silpnumas, galvos skausmas, dėmesio koncentracijos sutrikimas. Žmonėms, kurių organizme mažai foliatų, didėja galimybė susirgti depresija, jų nuotaika būna prastesnė.

 

Ar organizmas su maisto gauna pakankamai folio rūgšties?

Tiriant tiek Europos gyventojų, tiek konkrečiai lietuvių mitybos įpročius nustatyta, kad moterys foliatų su maistu gauna mažiau, negu rekomenduojama suvartoti. Apklausų rezultatai rodo, kad trečdalis nėščiųjų folio rūgšties papildomai nevartoja. Todėl vaisingo amžiaus moterims, galvojančioms apie būsimojo kūdikio sveikatą, dar prieš pastojant rekomenduojama pradėti papildomai vartoti mažiausiai po 400 μg folio rūgšties per parą ne trumpiau kaip vieną mėnesį iki pastojimo ir iki trijų mėnesių po jo. Turint omenyje, kad kūdikio žindymo metu folio rūgšties poreikis taip pat būna padidėjęs, vertėtų folio rūgšties papildomai vartoti tol, kol kūdikis maitinamas krūtimi.

 

Kodėl tokia svarbi folio rūgšties besilaukiančiai moteriai?

Papildomai vartojant folio rūgšties, nėščiosios kraujyje daugėja foliatų. Mažas foliatų kiekis nėščiosios kraujo eritrocituose yra besivystančio vaisiaus nervinio vamzdelio defektų rizikos veiksnys. Įrodyta, kad papildomas folio rūgšties vartojimas iki pastojimo ir nėštumo metu sumažina kūdikių nervinio vamzdelio defektų dažnį.

 

Kokiuose maisto produktuose daugiausia galima rasti vitamino D3?

Vitamino D3 gaunama iš gyvulinės kilmės maisto produktų (riebių žuvų, kiaušinių trynių, kepenų, sviesto, sūrio), bet natūraliuose produktuose jo kiekiai nėra dideli.

 

Ką daro vitaminas D3 žmogaus organizme?

Vitaminas D dalyvauja daugybėje organizme vykstančių procesų ir atlieka daug funkcijų, iš kurių viena svarbiausių yra palaikyti tinkamą kalcio ir fosforo koncentraciją. Ši pusiausvyra svarbi ląstelėse vykstantiems procesams, kaulų mineralizavimui, nervų bei raumenų funkcijai. Nustatyta, kad vitaminas D pagerina kalcio bei fosforo įsisavinimą ir padeda palaikyti reikiamą kalcio kiekį kraujyje.

 

Kas nutinka, jei žmogaus organizmas negauna pakankamai vitamino D3?

Jei organizme nėra vitamino D, pasisavinama tik apie 15 proc. kalcio ir apie 60 proc. fosforo, silpsta raumenys, o esant sunkiam vitamino D nepakankamumui pasireiškia raumenų silpnumas, difuziniai raumenų skausmai, eisenos pakitimai.

 

Ar žmogus gauna pakankamai vitamino D3?

Teigiama, kad šio vitamino nepakanka daugiau kaip 70 proc. mūsų platumos gyventojų. Daugelyje Europos šalių (taip pat ir Lietuvoje), kur saulėtų dienų ne taip jau daug, vitamino D sintezė organizme negali būti pakankama. Todėl daugiau vitamino reikėtų gauti su maistu. Be abejo, piktnaudžiauti šiuo vitaminu nereikėtų, nes smarkus ir ilgalaikis vitamino D perdozavimas yra pavojingas.

 

Naudotas literatūros sąrašas

Turite klausimų?