Gyvybės mikroelementai nėščiajai – geležis, folio rūgštis ir vitaminas B12

Dažna nėščioji išgirsta apie mažą hemoglobino kiekį kraujyje. Taip atsitinka, kai kraujyje stipriai sumažėja raudonųjų kraujo kūnelių – eritrocitų, kurių sudėtinė dalis yra baltymas hemoglobinas, aprūpinantis organizmą deguonimi. Tuomet deguonies pritrūksta ir besivystančiam būsimam vaikeliui – vaisių gali ištikti hipoksija (deguonies badas), kuri gali sukelti persileidimo pavojų, kraujavimą gimdymo metu ir po jo, vaikas gali gimti mažesnio svorio ir lėčiau vystytis.

 

Hemoglobino nėščiajai pritrūksta greičiau

Nėštumo metu hemoglobino kiekis gali sumažėti gana greitai, ypač antrojoje nėštumo pusėje, nes nėščiosios organizme padaugėja kraujo, kuriuo aprūpinama vis sparčiau auganti gimda, o skystosios kraujo dalies, vadinamos kraujo plazma, padaugėja labiau negu raudonųjų kraujo kūnelių – eritrocitų. Kraujas tarsi praskiedžiamas, todėl sumažėja hemoglobino koncentracija.

Hemoglobino norma yra 120–150 g/l, tačiau dėl nedidelio jo sumažėjimo nėščiajai jaudintis nereikia.

Netekus daug hemoglobino, susergama anemija (mažakraujyste), kuri pavojinga ir įsčiose augančio vaikelio sveikatai. Hemoglobino gamybai organizme reikia daug medžiagų, ypač svarbios yra geležis, vitaminas B9 (folio rūgštis) ir vitaminas B12.

 

Geležies nėštumo metu reikia dvigubai daugiau

Geležis – būtina raudonųjų kraujo kūnelių eritrocitų susidarymui, taigi ir hemoglobinui. Šis mineralas svarbus būsimo vaikelio smegenų vystymuisi, ypač pirmąjį nėštumo trimestrą, kuomet vaisius dar neturi skydliaukės, – geležies reikia skydliaukės hormonų gamybai. Trūkstant šio mikroelemento ir mažėjant eritrocitų skaičiui, nėščioji gali susirgti geležies stokos anemija, dėl kurios placenta bus prasčiau aprūpinama deguonimi ir jo neužteks vaisiui.

Geležies poreikis laukiantis vaikelio išauga dvigubai, jos reikia vaiko vystymuisi ir augimui. Organizmas turi savybę kaupti šio mikroelemento kiekį: nepanaudotas iš karto atidedamas „atsargoms“.

Geležies nėštumo metu daugiau negu įprastai reikia ir dėl spartesnės medžiagų apykaitos, taip pat placentai formuotis. Apie 200 mg šio mikroelemento moteris netenka gimdydama. Nėščiajai per parą rekomenduojama suvartoti 25 mg geležies, o trečiąjį nėštumo trimestrą – 30 mg. Gauti tiek geležies iš maisto praktiškai neįmanoma, todėl nėščiosioms, nevartojančioms šio mikroelemento papildomai, dažnai nustatoma jo stoka.

Ypač geležies pritrūksta antrąjį ir trečiąjį trimestrą, kai jos reikia daugiau ir augančiam vaisiui, ir placentai. Geležies stokos rizika nėštumo metu didesnė, jeigu jos trūko dar iki šio periodo, taip pat laukiantis kelių vaikelių, jeigu nėštumo pradžioje vargina dažnas vėmimas. Dar vienas rizikos faktorius – gausios mėnesinės iki nėštumo.

Geležies trūkumo požymiai: greitas nuovargis, silpnumas, dirglumas, gali traukti nevalgomi dalykai. Esant dideliam geležies trūkumui, kamuoja galvos skausmai, dusulys, padažnėja širdies plakimas, išblykšta oda, sumažėja atsparumas infekcijoms.

Geležies organizmas negamina, todėl jos gauname iš maisto produktų ir maisto papildų. Šio mikroelemento gausu raudonoje mėsoje, paukštienoje, kiaušiniuose, žuvyje. Daug jo yra ir galvijų kepenyse, bet jose kaupiasi sunkieji metalai, todėl nėščiosioms patariama atsisakyti šio produkto. Ankštinės daržovės, špinatai, brokoliai, riešutai ir visagrūdžiai produktai yra turtingi ne tik geležies, bet ir maistinių skaidulų. Tačiau geležis iš jų pasisavinama prastai, skirtingai nei iš mėsos, ir tai priklauso nuo kartu valgomo kito maisto.

 

Folio rūgštis – vaiko smegenims ir sveikiems nervams

Geležies pasisavinimą organizme gerina folio rūgštis (vitaminas B9), kuri taip pat dalyvauja kraujodaros procesuose. Folio rūgštis stiprina geležies veiksmingumą, skatina eritrocitų susidarymą. Šis vitaminas reguliuoja ląstelių dalijimosi procesus, jo reikia ir paveldimumo informaciją saugančių nukleino rūgščių sintezei, todėl folio rūgštis labai svarbi augimui, vystymuisi ir ląstelių kaitai.

Vaisiaus smegenys pradeda formuotis jau antrąją nėštumo savaitę. Net ir trumpalaikis folio rūgšties trūkumas šuo periodu gali turėti skaudžių pasekmių. Neišnešiotas naujagimis, apsigimimai,  fizinės ir psichinės raidos sutrikimai – tai kaina už nepakankamą dėmesį būtinoms maistinėms medžiagoms nėštumo metu.

Folio rūgštis taip pat svarbi baltymų apykaitai, kai kurių aminorūgščių susidarymui, ji stiprina imuninę sistemą. Šis mikroelementas reguliuoja riebalų apykaitą kepenyse bei kai kurių vitaminų pasisavinimą.

Vitaminas B9 būtinas nervų sistemai, teigiamoms emocijoms, yra reikalingas laimės hormonų serotonino ir noradrenalino gamybai. Šie hormonai suteikia optimizmo, džiaugsmo, geros nuotaikos, pasitikėjimo savimi. Taigi svarbiausios folio rūgšties veiklos sritys – smegenys ir nervų sistema.

Daugiausia folio rūgšties yra tamsiai žalios spalvos daržovėse, kepenyse, jautienoje, ėrienoje, kiaulienoje, vištienoje, kiaušinio trynyje, piene, sūryje, lašišoje, tune. Vienas iš geriausių folio rūgšties šaltinių yra mielės, tačiau jos – itin nepatvarus mikroelementas, kuris greitai suyra termiškai apdorojant maistą, ilgai neišsilaiko kambario temperatūroje, šviesoje.

 

Vitaminas B12 – būtinas folio rūgščiai ir geležiai

Vitaminas B12 dalyvauja folio rūgšties apykaitoje, nuo jo priklauso pastarosios veiksmingumas. Pritrūkus šio vitamino, eritrocitai tampa labai dideli, greitai suyra, todėl negali atlikti deguonies pernešimo funkcijos. Vitaminas B12 padeda pasisavinti geležį, o jo stokojant, organizme sumažėja ir geležies.

Vitaminas B12 kartu su folio rūgštimi dalyvauja aminorūgšties metionino, veikiančio augimą ir vystymąsi, sintezėje. Vitamino B12 trūkumas ne tik sutrikdo aminorūgščių, baltymų ir lipidų apykaitą, dėl jo trūkumo folio rūgštis negali atlikti svarbiausių savo funkcijų – dezoksiribonukleino (DNR) ir ribonukleino (RNR) rūgščių sintezės. DNR ir RNR yra sudėtingos struktūros medžiagos, iš kurių sudaryti visų kūno ląstelių branduoliai, turintys genetinę informaciją.

Dėl vitamino B12 ir folio rūgšties stokos sutrinka normalus ląstelių dalijimasis, audinių ir organų augimas bei vystymasis. Pirmiausia tai paveikia greitai atsinaujinančius raudonuosius kraujo kūnelius (eritrocitus) ir žarnyno gleivinių ląsteles, o nėštumo metu – embriono ir vaisiaus vystymąsi. Nėštumo metu ne tik atsinaujina moters ląstelės, bet ir atsiranda daug naujų – besiformuojančio organizmo ląstelių, todėl vitamino B12, kaip ir folio rūgšties, poreikis labai padidėja.

B12 lemia nervų sistemos ir virškinamojo trakto būklę, kuri labai svarbi nėščiai moteriai. Šio vitamino stoka gali sukelti psichinius sutrikimus, pažeisti daugelį organų. Vitamino B12 trūkumas nėštumo metu susijęs su mažesniu naujagimių svoriu bei didesne cholesterolio koncentracija jo kraujyje, vėliau šiems naujagimiams padidėja 2 tipo cukrinio diabeto rizika.

Vitaminas B12 randamas tik gyvūninės kilmės maisto produktuose, daugiausia jo yra galvijų kepenyse ir inkstuose. Dėl jo stokos sukeltos anemijos pasekmių ypač nukenčia vegetarės ir veganės, atsisakančios mėsos, kiaušinių, pieno produktų, jūros gėrybių, jeigu jos papildomai nevartoja šio vitamino. Greičiausiai šio mikroelemento trūkumas atsiranda nėštumo metu, kai jo reikia papildomai būsimam kūdikiui.

Atsiliepimai

Vartojusių Difolin, Difolin+ produktus atsiliepimai

Gabija

Difolin


Vitamino D trūkumo problemą išsprendžiau ilgą laiką vartodama vaistininkės rekomenduotą maisto papildą Difolin. Šį produktą pirkau ir vartojau galvodama tik apie vitamino D atsargų papildymą organizmui, tačiau tuo pačiu metu iš tiesų gavau dvigubą naudą. Šiandien dienai su vyru planuojame naujos gyvybės atėjimą, todėl labai džiaugiuosi ir esu rami, gavusi tokį naudingą vaistininkės patarimą profilaktiškai papildyti folio rugšties atsargas kartu su vitaminu D, kurios yra itin svarbios ir reikalingos viso nėštumo laikotarpiu.

Rita Lilienė

Difolin+


Ilgą laiką jaučiau nuovargį, aktyvumo stoką, silpnumą, atsikeldavau ryte jau pavargusi, visą dieną galvojau tik apie tai kaip kuo greičiau atsigulti. Nuotaika dažnai būdavo subjurusi, jaučiausi susierzinusi, trūko kantrybės. Vaistinėje pasiūlė Difolin+ preparatą, kadangi kaina buvo prieinama, nutariau išbandyti. Rezultatą pajaučiau jau po gerų dviejų savaičių, pirmiausia ne taip sunku buvo rytais atsikelti, ilgiau išlikdavau darbinga, vakarais galėdavau sau leisti paskaityti knygą. Po truputį gerėjo nuotaika ir gyvenimas vėl tapo spalvotas.

Julija Žižė

Difolin+


Žinokit tikrai, pastebėjau, kad labiausiai su šeima pradėjome mėgautis natūraliais vitaminais iš gamtos, eko daržovėmis, riešutais, uogomis. Bet pasirodo, to nėra gana, visi žinom, kad ir nusipirkti, kartais tingisi, o kasdien vis tas daržoves ar riešutus valgyti nesinori. Todėl rekomenduoju visoms planuojančios nėštumą ir žindančioms mamoms, visada pasirūpinti savo ir kūdikio sveikata. Šįkart rinkausi Difolin+ vitaminus sukurtus, pagal ginekologų rekomendacijas. Jis pilnas ne tik geležies, bet ir vitaminų B12 ir B9 (folio rūgšties), kurie apsaugo nuo anemijos!

VISI ATSILIEPIMAI





Kur įsigyti

Difolin, Difolin+ maisto papildų teiraukitės visose vaistinėse






Turite klausimų?